۱۵ درصد مشهدی‌ها، مالک اراضی قولنامه‌ای هستند| لایحه تشویق تفکیک اراضی در دستور کار شهرداری خلیل موحد جانشین هاشم دائمی در شورای شهر مشهد شد سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار درون‌شهری شهرداری مشهد، نمونه ای از یک سازمان موفق است افتخارات طلایی هادی رضایی، دارنده نشان مشهدالرضا(ع) | از معلولیت تا قهرمانی جهانی برگزیده نشان مشهد الرضا (ع) در سال ۱۴۰۲: این رویداد فضایی برای معرفی افراد سرآمد است هوای امروز مشهد، برای گروه‌های حساس ناسالم است (۳ دی ۱۴۰۳) | برای مقابله با آلودگی هوا باید برنامه‌محور پیش برویم افزایش چشمگیر آلاینده‌ها در مشهد | هوای کلانشهر مشهد امروز هم آلوده است (۳ دی ۱۴۰۳) هشدار خودمراقبتی برای شهروندان کلانشهر مشهد صادر شد | مشهدی‌ها ماسک تنفسی بزنند (۳ دی ۱۴۰۳) «کافه بازی»، «کافه علم» و «کافه کارآفرینی» ویژه دختران مشهدی احداث می‌شود شهردار مشهد: بوستان‌های «بهشت» و «آفتاب» ویژه بانوان به زودی به بهره‌برداری می‌رسد مبدا تعیین مسافت شهر مشهد از سایر شهر‌ها کجاست؟ چهارمین کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری در مشهد مقدس برگزار می‌شود نشان مشهدالرضا(ع) باعث رونق فعالیت‌های مردمی و جهادی می‌شود لزوم معرفی مشهد به عنوان دومین کلانشهر مذهبی دنیا روزشماری وقایع انقلاب اسلامی در مشهد، از اول تا چهارم دی‌ماه ۱۳۵۷ (بخش اول) | بیمارستان شاه‌رضا، پایگاه انقلاب مشهد آغاز هفته ملی مشهد با اجرای برنامه‌های ویژه فرهنگی، هنری و گردشگری جذب ۲۱ بانوی آتش‌نشان در مشهد ابلاغ برنامه‌های استقبال از بهار ۱۴۰۴ در مشهد از نیمه دی‌ماه هوای کلانشهر مشهد، همچنان آلوده است (۲ دی ۱۴۰۳) ناصحی: رویداد نشان مشهد الرضا(ع) باید در سطح ملی و بین المللی دیده شود نشان مشهد الرضا(ع)؛ فرصتی برای آشنایی نسل آینده با چهره‌های تاثیرگذار اقتصادی مشهد
سرخط خبرها

تاکسی‌ون‌های جدید از آذر ۱۴۰۳ در مشهد واگذار می‌شوند | نگاهی به وضعیت شبکه تاکسی‌رانی مشهد

  • کد خبر: ۲۹۹۲۳۳
  • ۲۰ آبان ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۸
تاکسی‌ون‌های جدید از آذر ۱۴۰۳ در مشهد واگذار می‌شوند | نگاهی به وضعیت شبکه تاکسی‌رانی مشهد
مرتضی چایچی‌مطلق پس از گذشت حدود هشت‌ماه از مسئولیتش در حوزه تاکسی‌رانی شهرداری مشهد در گفتگو با شهرآرا به تشریح آخرین وضعیت یکی از اضلاع سه‌گانه حمل‌ونقل عمومی در شهر مشهد پرداخته است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ یکی از حوزه‌های مهم و تأثیرگذار بر حمل‌ونقل عمومی شهر مشهد که بخش درخورتوجهی از جابه‌جایی سفر‌های درون‌شهری مشهد بر‌عهده این بخش است، حوزه تاکسی‌رانی شهرمان است. در شهر مشهد بیش‌از ۱۰ هزار تاکسی زرد مشغول به فعالیت است و مدیریت و نظارت بر این بخش مهم حمل‌ونقلی کلان‌شهر مشهد برعهده شهرداری است. اکنون مدیریت و نظارت بر تاکسی‌های شهر برعهده مرتضی چایچی‌مطلق است.

وی از اسفند‌ماه سال گذشته فعالیتش را به‌عنوان مدیرعامل سازمان تاکسی‌رانی آغاز کرد و حالا پس از گذشت حدود هشت‌ماه از مسئولیتش در حوزه تاکسی‌رانی شهرداری مشهد در گفتگو با شهرآرا به تشریح آخرین وضعیت یکی از اضلاع سه‌گانه حمل‌ونقل عمومی در شهر مشهد پرداخته است که در ادامه از نظر می‌گذرد.

عمر متوسط ناوگان تاکسی‌رانی، نزدیک به ۱۰ سال

یکی از بخش‌های حمل‌ونقلی مهم شهر مشهد، بخش تاکسی‌رانی است. در‌حال‌حاضر وضعیت سازمان تاکسی‌رانی شهرداری مشهد و همچنین ناوگان تاکسی‌رانی این کلان‌شهر به‌چه‌صورت است؟

در سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌رانی شهر مشهد ۳۹ نفر در حوزه‌های مختلف مشغول به فعالیت هستند؛ اما خانواده بزرگ تاکسی‌رانی در مشهد متشکل از ۱۰ هزار‌و ۷۷۹ دستگاه انواع تاکسی است. در گذشته بیش از ۱۱‌هزار تاکسی در شهر فعال بوده است؛ اما با توجه به اینکه برخی از این تاکسی‌ها فرسوده بودند و مراحل اسقاط آنها بدون جایگزینی طی شده، درمجموع این‌تعداد تاکسی که اعلام کردم، فعال است.

این تعداد دستگاه تاکسی در‌حال‌حاضر در خطوط و بخش‌های مختلف سازمان‌دهی شده‌اند و درمجموع میانگین سن ناوگان نیز ۹.۸‌سال است که با توجه به میانگین عمر ناوگان، نوسازی تاکسی، موضوعی ضروری به‌شمار می‌رود.

در سال‌های گذشته از طریق خطوط اعتباری شهرداری، تسهیلات نوسازی برای ناوگان تاکسی‌رانی اعطا می‌شد. این موضوع همچنان وجود دارد؟

بله، ما از شورای اسلامی شهر مصوبات خوبی در‌این‌زمینه دریافت کرده‌ایم تا بتوانیم از طریق تسهیلات بانکی فرایند نوسازی ناوگان را در شهر داشته باشیم. هر‌چند نقش اصلی در حوزه نوسازی و تأمین تسهیلات بر اساس قوانین و ضوابط حاکم و آیین‌نامه‌های مصوب هیئت‌وزیران مربوط به دولت است و باید این تسهیلات را دولت در اختیار بگذارد؛ اما در سنوات اخیر این موضوع حاصل نشده و در‌همین‌راستا شهرداری مشهد با همه محدودیت‌هایی که با آن مواجه است، تلاش می‌کند بستر‌های مناسب را برای نوسازی ناوگان تاکسی‌رانی فراهم کند.

در واپسین‌روز‌های سال گذشته آیین‌نامه حمایت از صنعت خودرو ابلاغ شد که در آن سن فرسودگی ناوگان تاکسی‌رانی دوازده سال اعلام شده است. براین‌اساس در شهر مشهد تعداد ۴۰۴۰ تاکسی با عمر بیش‌از دوازده سال فعال هستند و این تعداد خودرو، خودروی فرسوده به‌شمار می‌روند.

درباره ارائه تسهیلات نوسازی نیز تا سال گذشته و نیمه ابتدایی امسال تسهیلات در‌نظر‌گرفته‌شده برای نوسازی ناوگان تاکسی‌رانی مشهد از طریق خط اعتباری شهرداری و ارائه تسهیلات از‌سوی بانک ملی، مبلغ ۲۰۰‌میلیون تومان با سود ۲۳‌درصد بود و بر اساس مصوبه شورای شهر ۱۴‌درصد از این سود را شهرداری پرداخت می‌کرد و ۹‌درصد آن توسط تاکسی‌ران پرداخت می‌شد؛ اما با توجه به افزایش قیمت تاکسی، براساس مصوبه دیگری، تسهیلات پرداختی به‌جای ۲۰۰ میلیون تومان به ۳۰۰ میلیون تومان با سود ۲۳‌درصد افزایش یافت؛ اما درراستای کمک به تاکسی‌رانان، سهم پرداختی تسهیلات توسط شهرداری از ۱۴‌درصد به ۱۹‌درصد رسیده است.

البته در مسیر پرداخت تسهیلات نوسازی، بانک عامل در پرداخت دچار مشکل شده است و از‌همین‌رو پیگیر هستیم تا بانک عامل جدیدی را شناسایی کنیم تا از طریق این بانک، تسهیلات پرداخت شود. امیدواریم این موضوع تا پایان سال به نتیجه برسد و بتوانیم تسهیلات نوسازی را دوباره به جریان بیندازیم؛ البته در این مسیر حوزه‌های اقتصادی و مالی شهرداری نیز باید تعاملات لازم را با بانک داشته باشند و همراهی کنند.

تاکسی‌های ون جدید از آذر ۱۴۰۳ در مشهد واگذار می‌شوند

تاکسی‌های فرسوده جایگزین می‌شوند

در مشهد چند مدل تاکسی وجود دارد و آیا برای واحد‌شدن تاکسی‌ها در مشهد برنامه‌ای دارید؟

در گذشته خودرو‌های مختلف برای تاکسی وجود داشت، اما اکنون عمده تاکسی‌های مشهد از خانواده ایران‌خودرو است و اخیرا هم خودروی سورن در اختیار قرار گرفته است. در مجموع بیش‌از ۹۰‌درصد از خودرو‌های تاکسی از خانواده ایران‌خودرو هستند.

البته خودروی تاکسی ون هم داریم که عمده این خودرو‌ها، ون نارون، تعدادی ون برلیانس و تعداد محدودی ون غزال داریم. اخیرا هم تعدادی خودروی ون وانا دریافت کرده‌ایم که این خودرو‌ها صفر است و در‌حال‌حاضر فرایند واگذاری آنها در حال طی‌شدن است و تا یکی‌دو ماه آینده به چرخه سرویس‌دهی افزوده می‌شوند.

درباره خودرو‌های ون جدید توضیحاتی را ارائه کنید که این خودرو‌ها چه تعداد است و به چه صورت واگذار خواهد شد؟

شهرداری مشهد ۱۳۰ دستگاه خودروی تاکسی ون را دریافت کرده که سهم پرداختی برای این تاکسی‌ها ۷۰‌درصد به‌صورت تسهیلات از‌سوی دولت و ۳۰‌درصد از سوی شهرداری بوده است و در‌حال‌حاضر با پلاک‌گذاری چهل دستگاه خودرو، این چهل دستگاه قابلیت واگذاری دارد. تسهیلات این خودرو‌ها نیز به‌صورت شش‌ساله از‌سوی بهره‌بردار پرداخت می‌شود.

قصد ما این است که این خودرو‌ها به اشخاص حقوقی واگذار شود و با تدبیری که در‌این‌زمینه شده و براساس مصوبه‌ای که از شورای اسلامی شهر گرفته‌ایم، این خودرو‌ها در بخش بهسازی بهره‌برداری می‌شود و مالکان ون فرسوده فعلی می‌توانند در قالب شرکت واگذارکننده، خودروی فرسوده خود را اسقاط و خودروی جدید دریافت کنند.

این چهل خودرو به احتمال زیاد تا یک ماه دیگر واگذار خواهد شد و اکنون در مرحله دریافت اسناد توسط شرکت‌ها هستیم و پس از آن مراحل تحویل مدارک و ارزیابی صورت می‌گیرد تا در‌نهایت شرکت برتر انتخاب شود.

سالیانه بیش از ۳۰‌میلیون زائر وارد شهر می‌شود که بخشی از این مسافران، زائران خارجی هستند و بیشتر این افراد از تاکسی استفاده می‌کنند؛ از‌همین‌رو فراگیری زبان انگلیسی یا عربی برای برخی تاکسی‌رانان حائز اهمیت است. در‌این‌زمینه چه تدابیری اندیشیده شده است؟

مشهد دومین کلان‌شهر ایران و دومین شهر مذهبی جهان است و به‌طور‌طبیعی موضوعات مربوط به این شهر از جمله موضوع تاکسی‌رانی با دیگرشهر‌ها متفاوت است. بخش شایان‌توجهی از زائران این شهر، زائران خارجی به‌ویژه عرب‌زبانان هستند؛ از‌همین‌رو تاکسی‌ران مشهدی باید بتواند با آنها وارد گفتگو شود و ارتباط مؤثری برقرار کند.

در‌این‌راستا دوره‌های آموزشی مختلفی را برای تاکسی‌رانان به‌ویژه تاکسی‌رانان فعال در فرودگاه، راه‌آهن و پایانه مسافربری و همچنین تاکسی‌رانان فعال در خطوط حرم مطهر رضوی برگزار کرده‌ایم. این آموزش در قالب فراگیری کلمات پرکاربرد با تأکید بر زبان عربی و انگلیسی انجام می‌شود و البته به‌صورت مستمر ما این آموزش‌ها را خواهیم داشت.

همچنین اخیرا جلسه‌ای را با مدیرکل فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد داشته‌ایم و بنا داریم تا شاخص‌سازی‌هایی را در تاکسی فرودگاه داشته باشیم تا تاکسی فرودگاه مشهد متفاوت با کل کشور شود. در‌این‌زمینه از ظرفیت فرودگاه نیز استفاده خواهد شد.

در‌حال‌حاضر وضعیت نظارتی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌رانی شهر مشهد چگونه است؟

مجموعه عوامل نظارت و بازرسی سازمان تاکسی‌رانی ۱۰۹ نفر با ظرفیت ۲۵ خودروی گشت بازرسی و دو دستگاه موتورسیکلت هستند.
همچنین بیشترین شکایات مربوط به مسائل نرخی است. مشهد تنها‌شهری است که مبنای محاسبه کرایه تاکسی، تاکسی‌متر است؛ البته در خطوط مبادی شهر و خطوط حرم مطهر رضوی ما تعرفه برای مسافر صادر می‌کنیم و با توجه به صدور این تعرفه سفر، مشکلی به وجود نمی‌آید.

همچنین نرخ خطوط ثابت است و فقط تاکسی‌های گردشی و تاکسی‌های بی‌سیم هستند که از تاکسی‌متر استفاده می‌کنند و بعضا اختلافاتی در‌این‌زمینه به وجود می‌آید و توصیه همیشگی ما این است که تاکسی‌رانان از تاکسی‌متر استفاده کنند.
درمجموع در جریان برخورد‌ها ما باید موضوعات تشویقی و تنبیهی را با هم داشته باشیم و اگر تخلفات رخ دهد، برخورد می‌کنیم و ممکن است تا حد اخراج راننده هم این برخورد وجود داشته باشد.

برقراری کامل‌ترین بیمه تأمین‌اجتماعی برای تاکسی‌رانان مشهد

با توجه به بالا‌بودن عمر ناوگان تاکسی‌رانی در شهر مشهد، مدیریت شهری در اقدامی تسهیلگرانه نسبت به ارائه تسهیلات بازسازی از طریق بانک عامل نیز در چند سال اخیر اقدام کرده است؛ در‌این‌زمینه تسهیلات در سال جاری چگونه ارائه می‌شود؟

مبلغ این تسهیلات ۴۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت سه‌ساله و سود ۲۳ درصد است؛ اما درراستای تسهیل برای تاکسی‌رانان مشهدی، ۱۴‌درصد از ۲۳ درصد این تسهیلات نیز از‌سوی شهرداری پرداخت می‌شود. با توجه به اینکه عمده خودرو‌های تاکسی در مشهد از خانواده ایران‌خودرو است، از‌همین‌رو طرف قرارداد نیز برای تسهیلات بازسازی یکی از نمایندگی‌ها بود و این مسئله سبب افزایش هزینه‌ها برای بازسازی شده بود؛ از‌همین‌رو در تلاش هستیم تا این اقدام را فراتر از نمایندگی ببریم و تاکسی‌رانان بتوانند با استفاده از تسهیلات، بازسازی قطعات مورد‌نیاز خودروی خود را تأمین کنند.

در گذشته که تاکسی‌های شهر زیر‌نظر مجموعه مدیریت شهری نبودند، دارای تعاونی بودند؛ اما اکنون تاکسی‌ها زیر‌نظر شهرداری فعالیت دارند. در‌این‌راستا در سال‌های اخیر موضوع مزایا برای تاکسی‌رانان از‌سوی شهرداری پیگیری می‌شود. در‌این رابطه توضیحاتی را ارائه کنید.

در گذشته تاکسی‌های مشهد زیرمجموعه شرکت تعاونی مربوط به خود بودند و به‌تدریج این موضوع در شهر نظام‌مند‌تر شد و درنهایت مسئولیت تاکسی‌رانی به شهرداری مشهد واگذار شد. طبق ماده ۹ قانون توسعه حمل‌ونقل مدیریت مصرف سوخت، مدیریت حمل ونقل درون‌شهری برعهده شهرداری‌هاست و همان‌گونه که از نام سازمان تاکسی‌رانی مشخص است، مدیریت و نظارت بر تاکسی‌رانی هم بر‌عهده شهرداری است.

از‌همین‌رو مدیریت شهری به‌دلیل اینکه ذی‌نفع اصلی، زائران و مجاوران بارگاه رضوی هستند، بر تاکسی‌رانی نظارت دارد و این بخش از کار پررنگ است؛ اما در کنار آن از حمایت‌ها نیز غافل نیستیم و تلاش می‌کنیم با همه محدودیت‌ها، بیشترین حمایت را داشته باشیم.

ارائه تسهیلات مربوط به نوسازی و بازسازی تاکسی‌ها بخش درخورتوجه حمایت‌های ما از تاکسی‌رانان مشهدی است و در کنار این ماجرا، موضوع بیمه تکمیلی تاکسی‌رانان را هم پیگیری کردیم و پس از وقفه‌ای که دراین‌زمینه رخ داده بود، با الگویی جدید و به‌صورت کامل‌تر نسبت به بیمه تکمیلی تاکسی‌رانان اقدام شد. حدود ۱۴‌تا ۱۵‌هزار نفر جزو خانواده بزرگ تاکسی‌رانی مشهد هستند و در گذشته با توجه به تدابیری که اتخاذ شده بود، جامعه محدود ۲‌تا ۳ هزار‌نفری زیرپوشش بیمه‌تکمیلی بودند؛ اما با جلسات و پیگیری‌های انجام‌شده، اکنون بیمه تکمیلی برای همه تاکسی‌رانان برقرار شده است.

آیا همه تاکسی‌رانان مشهدی زیرپوشش بیمه پایه تأمین‌اجتماعی هستند؟

در مشهد بیمه تأمین اجتماعی تاکسی‌رانان نسبت به بسیاری از شهر‌های دیگر کامل‌تر است و بیش از ۹۵ درصد از تاکسی‌رانان شهر دارای بیمه تأمین‌اجتماعی هستند؛ البته موضوع بیمه به‌صورت مداوم پایش و به‌روزرسانی می‌شود.

هنوز زیرساخت‌های تاکسی برقی را نداریم

اخیرا شهرداری تهران از تاکسی‌های برقی این شهر رونمایی کرد و در زمان استفاده، حاشیه‌های بسیاری هم برای آنها به وجود آمد. چند‌سالی است که در شهر مشهد نیز موضوع استفاده از تاکسی برقی مطرح شده است. در‌این‌زمینه برنامه سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌رانی شهرداری مشهد چیست؟

استفاده از خودروی برقی، مزایا و معایبی دارد. مزایای استفاده از این خودرو این است که خودروی برقی به‌ظاهر انرژی پاک را مصرف می‌کند؛ اما باید به این نکته توجه شود که برقی که استفاده می‌شود، به‌صورت پاک تأمین می‌شود. وقتی نیروگاه‌ها برای تولید برق از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند، نمی‌توان گفت که این سوخت پاک است؛ اما درمجموع ما برای استفاده از تاکسی برقی نیازمند تأمین برخی زیرساخت‌ها هستیم؛ نخست اینکه هزینه تأمین خودروی برقی بسیار بیشتر از خودروی بنزینی و گازی است و طبق قانون، دولت مکلف است در‌راستای کاهش این هزینه، مشارکت داشته باشد. 

همچنین موضوع تأمین برق و تأمین زیرساخت‌های شارژ این خودرو‌ها حائز‌اهمیت است، بنابراین باید این زیرساخت‌ها تأمین شود تا بتوان به‌سمت استفاده از خودروی برقی رفت؛ چراکه در‌این‌زمینه معیشت راننده تاکسی مورد توجه است و اگر نسنجیده عمل کنیم، معیشت آنها و خانواده‌هایشان دچار مشکل می‌شود؛ بنابراین باید با احتیاط در این مسیر پیش رفت.

البته این نکته هم باید مورد‌توجه قرار بگیرد که خودرو‌های فعلی تاکسی نیز از سوخت پاک سی‌ان‌جی استفاده می‌کنند و در‌مجموع سهم آلایندگی ناوگان تاکسی‌رانی شهر مشهد براساس سیاهه انتشار آلایندگی شهرمان حدود ۳.۱‌درصد است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->